Recept på godaste kantarellpajen

Bilden är lånad på nätet.

Tänkte dela med mig av receptet till den goda Kantarellpajen jag lagade till min lilla tapasafton förra helgen.

Fick en förfrågan i morse här på bloggen om recepten till godsakerna på min lilla tapaskväll i förra veckan.
Blev oerhört glad över detta och självklart delar jag mer än gärna med mig av recepten, så här kommer receptet på kantarellpajen till att börja med.

Detta behöver du:

8-10 bitar

Vetemjöl
Smör
Vatten
Rensade kantareller
Purjolök
Paprikapulver
Salt & Peppar
Kesella
Philadelphia ost
Ägg
Gräslök
Cayennepeppar

Så här gör du:

  1. Börja med att nypa ihop 2,5 dl vetemjöl och 100 gr kallt smör.
  2. Blanda i så mycket vatten (ca 3 msk) att det går att göra en degboll.
  3. Platta ut degen och lägg i en plastpåse i kylen en liten stund.
  4. Sätt ugnen på 200 ° C.
  5. Tryck ut pajdegen i en form (ca 25 cm i diameter).
  6. Ställ gärna in den i kylen medan du gör fyllningen.
  7. Rensa kantarellerna (800 gr) och skär de i bitar, men spara 10-15 st småsvampar att steka hela el delade på mitten för garnering.
  8. Hacka purjolöken (ca 15 cm av det vita på purjolöken)
  9. Lägg kantarellerna i pannan utan smör och låt det mesta av vattnet steka bort.
  10. Lägg i smör och blanda i den hackade purjolöken. Stek i ca 10 min och smaka av med salt, peppar och paprikapulver.
  11. Lägg den stekta svampen i ett lager på botten av pajformen.
  12. Stek sedan de sparade hela eller halva kantarellerna.
  13. Vispa ihop Kesella (2 dl), färskost (2 dl) och ägg (4 st) till äggstanningen.
  14. Blanda i gräslök, salt och cayennepeppar efter tycke och smak.
  15. Ringla ut smeten över svampen och jämna till.
  16. Fördela de hela eller halva kantarellerna ovanpå.
  17. Grädda i ca 30-35 min på den nedre falsen i ugnen eller tills dess att äggstanningen är fast och färgen fin. Ser ytan ut att få för mycket färg, kan du lägga över en bit folie mot slutet.
Hoppas att pajen faller er i smaken. Själv tyckte jag att den vart supergod!!

Nu ska jag ta och göra mig i ordning för ytterligare en arbetsdag. Fick ju sovmorgon idag eftersom gårdagens möte på Huvudkontoret förlängde min ordinarie arbetstid. Ses förhoppningsvis snart igen!! Ha en bra dag.
Kram, Katja

Kommentarer
Postat av: Jenny

Gott!!

2010-11-11 @ 22:25:51
Postat av: Åsa

Ser såå gott ut. Väntar ivrigt på fler recept...

2010-11-12 @ 06:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0