Balkongen i höstskrud

Silvergirland, prydnadskål och gräs får trängas i krukan, vilket inte gör så mycket i och med att de inte växer speciellt mycket.

I en av balkongkrukorna planterade jag en vit ljungart som jag dessvärre inte minns namnet på. Murgrönan som samsas i samma kruka är från tidigt i somras och växer och frodas.
I krukan på bordet står den mer klassiska ljungen, vit så klart,  tillsammans med en mindre lykta från IKEA. Sååå, mysigt att tända upp lyktorna på kvällen och krypa upp i soffan med en kopp te eller kaffe. Det kallar jag höstmys!!

Vit krysantemumboll och höstkrukan uppradade bredvid den fina lyktan från Coozie, jag fick av Tess, Paula och Jenny i födelsedagspresent. Det vita ljuset i lyktan får jag nog ta och byta ut för den är alldeles sned av den extrema hettan i juli.

Andra halvan av balkongen pryds av en stor kottepalm och på bordet, en rosa Krysantemum. Mina svart/vita kuddar har blekts av den starka solen, så de är numera brun/vita, men de ska ändå bytas ut nästa år, så de får vara tillsvidare.
Kottepalmen trivs som fisken i vattnet ute på balkongen. Den jag har inomhus är mer gul än grön. Vet inte om jag vattnat den för mkt eller är det för lite?

Balkongen från en annan vinkel...

Denna sista lediga måndag har jag i stort sett tillbringat inomhus, så när som på en liten tur till Sickla Kaj och en fläsknoisette med potatismos och svampsås på Di Piú.
Passar på att tvätta, stryka och organisera lite när jag ändå inte känner för att vara social idag.
Gårdagens tur in till stan och Tjejmilen ställdes in, då jag kom på att jag inte hade något busskort och att ta bil in kändes bara bökigt, med tanke på att det troligen inte hade gått att hitta en parkeringsplats på Djurgården. Dessutom hoppade Jenny av, eftersom hon inte kände sig helt hundra. Men ett stort grattis till Ia som sprang på 58 minuter trots att hon varit sjuk och inte tränat på flera veckor.
Istället blev det en pastasallad på nyöppnade Café Linnou här i Sjöstaden. Tyvärr måste jag säga att det var en riktig besvikelse och jag kommer nog inte att besöka dem igen. Trist plastig inredning, tidningar från 2007 och en ganska medioker sallad.
Strosade vidare till Magnolia och handlade "ingredienserna" till eftermiddagens pyssel på balkongen. När jag kliver innanför dörren här hemma, ringer Jenny och säger att hon är på väg och att vi ska åka iväg och kika lite i affärerna i Sickla Köpkvarter. Ärligt talat, hade jag helt glömt bort att vi hade bokat in det ett par timmar tidigare. Det var bara att ställa in kassarna och rusa iväg igen...
Eftermiddagen tillbringades hemma hos Monika, Henrik och lilla Vilma i Gröndal, eftersom Jenny och Henrik skulle spela innebandy i ett mixlag senare på kvällen. Vi andra, d v s jag, Monika och Vilma agerade hejaklack, men vi kan ju inte ha varit speciellt bra på vårt jobb eftersom de förlorade båda matcherna.
Återupptog mitt lilla balkongprojekt, i mörkret, klockan nio-tio på kvällen, vilket lär ha roat de grannar som råkat titta upp mot min balkong, men jag är trots allt rätt nöjd med resultatet.
Snart är det hög tid att börja laga lite middag och ikväll blir det soffan och Biggest Loser Sverige. Jag är mest intresserad av att se vilka som har fått nöjet att coacha lagen! Who knows, jag kanske blir lite inspirerad, eftersom jag fortfarande inte "hunnit" iväg till träningslokalen själv.
Ha en skön kväll, så hörs vi!!

Kommentarer
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Superfint du gjort på balkongen! Mina sommarväxter är fortf fina så de får leva lite till, men framöver ska jag också piffa balkongen. Supermysigt precis som du skriver att tända lyktor där ute.



Tack för tipset om napphållaren med apa, det roliga är att den köpte jag för ett tag sedan, kunde inte låta bli, aptokig som jag är ;-)



Kramkram

2010-09-06 @ 21:18:05
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Katja

Tack snälla du!! Ja, mina hängpelargoner som jag planterade i somras frodas fortfarande, men de vita i murgrönekrukorna har gjort sitt. Väntar med spänning på att få se vad du hittat på i dina höstkrukor...



Vad roligt att du redan hade köpt "napplådan". De hade även småroliga dörrhängare i svart eller vitt med apor som jag tyckte var jättesöta.



Ha det gott!! // Katja

2010-09-08 @ 13:59:33
URL: http://klorinhaxan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0