Försommarens boktips: Jeffery Deaver "Det trasiga fönstret"

Ja, jag kan ju inte kalla mig själv bokmal direkt, men det händer, framförallt när jag har semester, att jag köper på mig lite böcker som jag sedan plöjer igenom i ett rasande tempo.
Det är det enda tillfället som jag känner att jag har ro att sätta mig ner och njuta av en riktigt god bok och alltsomoftast blir det böcker ur genren deckare eller kriminalhistorier. Det är nästan så att man får en "kick" av spänningen och utmaningen i att försöka lösa gåtan eller mordet redan i bokens inledningsskede.
Denna pocket köpte jag redan på Arlanda, så att jag kunde ha något att läsa på den 8 timmar långa flygresan, men det fanns så mycket härliga magasin att bläddra igenom på planet och dessutom tittade jag på filmen "I am number four", så boken föll helt i glömska och hittade ut ur väskan först när jag kom hem igen.
Jag har fortfarande inte bläddrat fram första sidan, men ser verkligen fram emot att göra det inom kort.
Ni kanske känner igen författaren Jeffery Deaver sedan tidigare, då hans stora genombrott internationellt kom med thrillern "I samlarens spår" som även filmatiserades, med Denzel Washington och Angelina Jolie i huvudrollerna.
Detta är bok nummer 8 av hittills nio utgivna, som handlar om Lincoln Rhyme och hans medhjälpare Amelia Sachs. Jag har själv läst de flesta och kan varmt rekommendera de för er som inte läst några av hans böcker.
Texten på bokens baksida, som ska få oss intresserade lyder så här:
"Privatutredaren Lincoln Rhyme och hans medhjälpare Amelia Sachs arbetar med ett fall med en yrkesmördare på uppdrag i London. Rhyme hjälper den brittiska polisen på distans när han får ett obehagligt besked - hans kusin Arthur Rhyme har blivit gripen för mord och bevisen mot honom är starka. Relationen med kusinen är int eden bästa efter ett gammalt gräl, men Lincoln rhyme bestämmer sig ändå för att ta sig an fallet.
Snart upptäcker han att kusinen fastnat i en fälla och är oskyldig. Fram träder bilden av en iskall mördare med ett flertal mord, våldtäkter och stölder på sitt samvete: en man som utnyttjar informationssamhället helt hänsynslöst för att snärja sina offer och nu har tagit över Arthurs liv. Finns det något sätt att försvara sig mot en mördare som vet allt?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0