Dagens middagstips - Symöteslåda

Det länge sedan jag la upp något recept här på bloggen, så jag tänkte att nu är det på tiden att jag delar med mig lite av de läckra, lättlagade och hälsosamma maträtter som för närvarande tillagas här hemma.
Många trevliga recept hittar man i denna lilla bok från Viktväktarna som heter Familjekokboken. Köpte den för flera år sedan, men har knappt tagit fram den, de senaste åren och det har ju märkts.

Igår eftermiddag dammade jag av denna lilla bok som jag införskaffade för ett gäng år sedan, men som inte använts speciellt mycket de senaste åren. Jag hade tagit fram kassler ur frysen och funderade på vad jag skulle göra med den. Det är ju som bekant en hektisk vecka jag har framför mig, så jag ville laga något som jag kunde ha i matlådan några dagar. Valet föll på Symöteslåda och receptet kommer här:
Detta behöver du till 6 portioner:

Kassler ca 500 g
Bandspaghetti 350 g
Purjolök 1 strimlad
Vitlök 3 finhackade
Flytande margarin eller olja
Röd paprika 1 finhackad
Dragon 1,5 tsk
Frysta ärtor 2 dl
Tomatpuré 1 msk
Matlagningsgrädde 1 dl
Lättmjölk 2 dl
Salt och peppar efter smak
Ostsås:

Riven ost 2 dl
Matlagningsgrädde 1 dl
Lättmjölk 1 dl
Gör så här:

1. Koka spaghettin efter anvisningarna på paketet. Häll av vattnet.
2. Smörj en ugnssäker form med olja eller flytande margarin.
3. Häll i spaghettin.
4. Fräs purjolök, vitlök, paprika och kassler i olja, låt fräsa ca 10 minuter.
5. Lägg sedan i ärtor, dragon, tomatpuré, lättmjölk och matlagningsgrädde.
6. Låt småkoka ytterligare 3-4 minuter.
7. Krydda och häll röran över spaghettin.
8. Blanda ost, grädde och mjölk och häll över.
9. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20 min.
10.Servera med en sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0