Allhelgonahelg med tapas och trevligt sällskap

Godsaker framtagna för Allhelgonahelgens tapasafton tillsammans med Jenny och Jenny.

Oj, till och med jag lyckades fastna på bild mitt i förberedelserna för aftonen.

Kantarellpajerna gräddas i små portionsformar. Lite roligare än att göra en stor paj...

Vitlöksfrästa champinjoner, tomat & mozzarella sallad och heta korvar i skålarna.

Jenny och Jenny ställde upp på bild innan det var dags för vår kulinariska resa.

Dags att börja plocka...

En salig blandning av godsaker fick samsas på tallriken. Lomo, chorizo, heta småkorvar, klyftpotatis, tomat & mozzarellasallad, crostini med tapenad, vitlöksfrästa champinjoner, lufttorkad skinka fylld med philadelphia ost och aprikoser, kantarellpaj, smördegsknyten med spenat och fetaostfyllning, aioli och sweetchilimarinerade kycklingspett.

Riktigt trevlig Alla Helgons Dag tillsammans med Jenny och Jenny här hemma hos mig.
Det är alltid lika mysigt med middagsträffar hemma hos någon av kompisarna och denna gång hamnade vi hemma hos mig här i Sjöstaden. Det är inte alltid lätt att få till ett datum som passar oss alla i och med våra hektiska scheman. Vi hade dock varit ute i god tid den här gången och planerat in gårdagen långt i förväg.
Menyn var förberedd och matshoppingen sköttes på förmiddagen. Vi hade stämt träff redan klockan fyra, för att tillsammans tillaga kvällens tilltugg. Givetvis startades umgänget med ett glas Champagne för att "kicka" igång den kreativa processen ordentligt.
Väl till bords, njöt vi av våra skapelser och uppdaterade varandra om den senaste tidens händelser i sällskap av goda viner.
Vaknade hyfsat tidigt i morse och har ägnat morgonen åt att plocka undan från gårdagkvällen och diskmaskinen går för fullt . Strax, blir det en kopp kaffe och en dusch och sen ska jag försöka övertala Jenny R att ta en tur till Ikea. Vi får väl se om jag lyckas med övertalningen eftersom hon är lite tung i huvudet idag. Själv är jag pigg som en lärka och oerhört glad över att det är strålande solsken ute denna söndag. Lite frisk luft skadar ju aldrig, så det kanske blir en prommis lite senare.
Ha en skön söndag och på återseende!
Petter – Stockholm i mitt hjärta

Kommentarer
Postat av: Åsa

Mums, vad gott det det ut! Snälla kan du inte lägga ut recepten på dina tapas. Skulle passa perfekt till kommande tjejmiddag!

2010-11-10 @ 22:45:20
Postat av: Katja

Hej Åsa och jättekul att du hittat till min lilla sida.

Det mesta går faktiskt att köpa färdigt (korvar, lufttorkad skinka mm), men lite vill man ju ändå laga själv. Lade upp kantarellpajen idag och de små knyttena av smördeg går superfort att tillaga. Stek på spenaten lite och blanda med fetaost. Fördela därefter på smördegen, rulla ihop och skär. Pensla med vatten eller ägg och in i ugnen. Sen tar du ut dem när du tycker att det är lagom med färg på degen. Piece of cake!!

Lycka till med ditt skapande och hoppas att tjejerna uppskattar det.

Kram, Katja

2010-11-11 @ 20:09:42
URL: http://klorinhaxan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0