Favorit i repris

Mina cupcakes som jag bakade förra helgen blev ju en succé både på söndagsfikat och på arbetsplatsen på måndagen. Jag själv är inte något stort fan av efterrätter, utan väljer oftast hellre att beställa en förrätt, men jag tycker att det är rätt roligt att baka så min omgivning får ta del av mina skapelser istället...
Igår gjorde jag en "batch" med morotscupcakes med creamcheese frosting till Paula och Matte som kom på besök och skickade över några till Mamma Rosberg och Leffe till deras lördagskvällsfika.


Morotscupcakes:

12 cupcakes

3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk malen ingefära
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter



Cream cheese lime frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost



1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter 
5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/ 3 med smet.
6. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Låt svalna.

Frosting

1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, rivet limeskal och philadelphiaost krämigt.
2. Spritsa frostingen över cupcakesen och garnera efter eget tycke och smak.

Receptet kommer från Leila Lindholm.


Nu är det hög tid att göra sig i ordning för ett besök på årets Formex på Stockholmsmässan. Förhoppningsvis kan jag lägga upp lite bilder från besöket senare idag.
På återseende helt enkelt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0