Söndagens lussebullsbak

Resultatet av gårdagens lussebullsbak. Använde mig av ett recept från Arla och jag måste säga att de blev de godaste lussekatterna jag någonsin bakat. Riktigt saftiga och härliga.

Passade på att avrunda söndagkvällen med lite Äppelglögg med smak av apelsin och saffran och självklart ett par av mina nybakade lussekatter. Värmde glöggen som sig bör, men den kan även med fördel drickas med några isbitar i som en fördrink på julens fester.


God eftermiddag!!
Tänkte dela med mig av receptet på lussebullarna jag bakade igår. Som jag nämnde tidigare, använde jag mig av ett recept från Arla och jag blev så himla nöjd med slutresultatet.
Lussebullar

ca 35 st

Detta behöver du:

50 g jäst (för söta degar)
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella
1 g saffran (2 påsar)
2 dl socker
1 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl (jag använde Manitoba)

Garnering:

Russin

Pensling:

Ägg

Gör så här:

1) Smula jästen i en degbunke.
2) Smält smöret i en kastrull.
3) Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader.
4) Häll degspadet över jästen.
5) Rör om så att jästen löser sig.
6) Tillsätt  kvarg , saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
7) Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.
8) Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader.
9) Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer.
10) Lägg dem på smorda plåtar.
11) Garnera med russin.
12) Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.
13) Pensla med uppvispat ägg.
14) Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.

Lycka till med bakningen!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0