Zee - The restaurant

Hade verkligen ingen lust att laga någon mat igår kväll, så lördagens middag intogs på den alldeles nyöppnade restaurangen Zee här i Hammarby Sjöstad. Det blev en alldeles gudomlig kalvburgare med karljohanssvampssås för min del denna premiärafton, men det finns även en hel del annat gott på deras ambitiösa meny. För tillfället är det mycket skaldjur och viltfågel i spännande smakkombinationer på menyn och fokus kommer att ligga på internationell matlagning även framöver.
Restaurangen är i två plan med en matsalsdel med 35 sittplatser och en loungeavdelning med en enklare barmeny en trappa upp med enorma panoramafönster med utsikt över Hammarby Sjö. Inredningen känns lyxig i modern Art Decó stil, med kristallkronor, mosaik och marmor blandat på ett stilsäkert sätt.
De vita skinnsofforna och fåtöljerna föll jag omedelbart för och likaså matsalsmöblerna i bilden högst upp.
Restaurangen drivs av krögarparet Hannes Seeman och Andreas Nylén som tidigare arbetat på bland annat Fredsgatan 12 och Kung Carls bakficka. Parets ambition är att sätta Hammarby Sjöstad på den gastronomiska kartan och det är vi ju ytterst tacksamma över. Äntligen en "finkrog" i min stadsdel.
Till sommaren ser jag fram emot att besöka matbaren Zeeside som ligger vägg i vägg med restaurangen och som utlovar en enorm uteservering med sol under hela dagen. Jag kommer nog att älska det här stället...
Bor ni i närheten, rekommenderar jag starkt att besöka restaurangen. Om inte, är det värt ett besök oavsett. Jag ger killarna en stark fyra av fem och jag hoppas innerligt att de lyckas med sin restaurangsatsning.

Kommentarer
Postat av: Niklas Wikman

Hemsidan med meny och övrig information om restaurangen Zee hittar man på http://www.zeethegroup.se/

2010-12-17 @ 11:14:06
URL: http://photosthlm.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0