Ciderkyckling med höstiga inslag

Häromdagen svängde jag ihop en Ciderkyckling med äpple och palsternacka som jag serverade med ris.
Bilden är inte i toppklass eftersom jag tog den med mobilen i all hast, men visst ser det gott ut? Personligen tycker jag att utseende på maten är minst lika viktig som själva smaken, för visst äter man med ögonen också...

Goooood morning Svedala!!
Det har onekligen blivit en hel del recept i inslagen de senaste veckorna. Anledningen till detta är att jag är så himla nöjd med mina matkassar från Lina och gärna vill dela med mig av dessa härliga recept och kanske ge er lite inspiration på middagsfronten. Det är så lätt hänt att man fastnar i gamla vanor och äter samma gamla maträtter vecka ut och vecka in. Så är det iallafall för min del. Alla recept är ju för fyra personer, så jag har numera alltid matlåda till jobbet och så fryser jag in några stycken, för att slippa äta samma mat flera dagar på rad. Dessutom slipper jag laga mat varje dag, vilket är kanonbra eftersom jag inte har någon större lust att ställa mig vid spisen de dagar jag slutar sent. Helt suveränt om ni frågar mig!!

Gårdagen tillbringade jag på vårt Huvudkontor i Kungsträdgården. Det var återigen dags för vårt månatliga Bc-möte och det är alltid lika roligt att få träffa sina kollegor från Stockholm Sydost, som innefattar hela Södermalm och Nacka-Värmdö. Det som inte är lika roligt är att man sitter still hela dagen och det är ju inte vi vana vid som har ett väldigt fysiskt arbete till vardags. Trött är bara förnamnet efter en sådan dag, men det hindrade inte några av oss att gå på vår sedvanliga AW på Friday´s tvärs över gatan, för att summera dagen och prata om ditt och datt.
Väl hemma vid niosnåret, försökte jag mig på en liten uppdatering här på bloggen, men fick bara kalla handen. Tydligen så var det något serverfel på Blogg.se, som drabbade en del bloggar och jag hade även problem i helgen med att komma in på både min blogg och även andra bloggar på samma plattform. Har ni haft samma problem?
Idag har jag fått ändra lite i mitt schema eftersom gårdagens möte förlängde min arbetstid med 6 timmar. Det innebär att jag fick sovmorgon idag och börjar inte jobba förrän klockan 13 idag. Känns verkligen jättekonstigt eftersom jag under normala omständigheter alltid börjar runt 7-7:30.
Så just nu lullar jag mest runt här hemma i morgonrocken och en kopp kaffe och passar då givetvis på att kika runt lite bland favoritbloggarna, så att jag håller mig lite uppdaterad.
Ha en riktigt skön torsdag och på återseende!
Ciderkyckling med äpple och palsternacka serverad med ris

4 portioner

Detta behöver du:

Kycklingfilé
Lingon
Palsternacka
Ris
Rödlök
Sockerärtor
Vispgrädde
Äppelcider
Äpplen
Kycklingbuljong eller fond
Smör eller olja
Salt
Svartpeppar
Torkad rosmarin
Vetemjöl

Gör sä här:

  1. Koka ris enligt anvisning på paketet.
  2. Skala och skär ca 300 g palsternacka i avlånga bitar, ca 1x4 cm. Skär en rödlök och 2 äpplen i klyftor. Dela 600 g kycklingfilé genom att skära varje filé mitt itu på längden.
  3. Ta fram en stekgryta med lock. Bryn kyckling och rödlök i smör eller olja tills kycklingen fått fin färg. Kycklingen ska inte genomstekas utan kokar färdigt i cidersåsen. Krydda med salt och peppar efter behag. Tillsätt palsternacksstavar, 1 buljongtärning eller fond, rosmarin och 33 cl äppelcider. Låt koka under lock på medelvärme ca 10 minuter.
  4. När grytan kokat i 10 minuter, rör ut 2 msk vetemjöl i några matskedar kallt vatten till en slät redning och häll ner i grytan under omrörning. Tillsätt ½ dl vispgrädde. Lägg ner hälften av äppelklyftorna och låt koka till såsen tjocknat, ca 3-4 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomkokt.
  5. Strö sockerärtor, resten av äppelklyftorna och ca 25 g lingon ovanpå den färdiga grytan. Servera med nykokt ris.
Bon Appetit!!

Kommentarer
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Godmiddag rara granne!



Tusen miljoner tack för leveransen av glöggen igår! Jag hade precis klivit ur duschen när du plingade på och kände mig rätt oanständig, därav min frånvaro i dörröppningen ;-)Supersnällt verkligen att du tog med flaskorna hem och sååååå snygga de var sen. Riktigt juliga och fina, hoppas maken min gav dig pengar så det räckte för dem.



Ha en riktigt fin söndag!



Kramar/Anna

2010-10-10 @ 12:51:21
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Dumheter, du är inte skyldig en cent! Något tar du väl för home delivery ;-) Tusen tack igen!



Kram kram

2010-10-10 @ 14:52:30
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0