Milo, min Milo

©klorinhäxan

Helgen tillbringades i sällskap av min syster och mitt underbara busfrö till systerson, Milo.

Denna lediga helg har återigen rusat förbi i 190 och återigen är det söndagkväll och dags att göra sig redo för en ny vecka.
Gårdagen tillbringades i sällskap av min kära syster och lilla hjärtat Milo. Vi hade redan i fredags bestämt oss för att ta en sväng till Andy´s Lekland i Sickla Köpkvarter, för att göra något Milo-vänligt. Jag tror nog att vi sprang runt i 3 timmar på detta mecka för småbarn. Milo har ju energi så att det räcker och blir över, men hans moster som faktiskt börjar komma upp i åren, har väl inte riktigt lika mycket, så man har ju känt sig rätt mör idag. Men roligt var det att få busa i bollhavet, åka rutschkana och klättra på väggar och göra kullerbyttor på de mjuka mattorna.
Väl hemma, lagade jag köttfärslimpa till middag för första gången i mitt liv. Underligt nog, så har jag aldrig lagat denna rätt, trots att det är fruktansvärt gott och väldigt enkel att göra. Inte direkt en lördagsmiddag, men jag ville ju laga något som även barn kan äta. Till detta hade jag kokat potatis och gjort en brunsås på bl a skyn från limpan, grädde och buljong och självklart rårörda lingon. Riktigt mumsigt, tyckte både systeryster och Milo.
Heidi överraskade med efterrätter till oss, hallon och passionsfruktsmousse, som hon köpt på Ica Kvantum.
Till er som är sugna på receptet på köttfärslimpan får det här:
Köttfärslimpa med kokt potatis, brunsås och rårörda lingon
4 portioner

Detta behöver du:

Gul lök
Lingon
Morötter
Nötfärs
Potatis
Vispgrädde
Kinesisk soja
Köttbuljong eller fond
Mjölk
Olja
Socker
Ströbröd
Svartpeppar
Vetemjöl

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Skala ca 900 gram potatis och koka den.
  3. Riv 1 gul lök fint. Ta fram en bunke och blanda 3 msk ströbröd med 2 dl mjölk, 2 msk olja, riven lök, 2 msk kinesisk soja och svartpeppar efter behag. Tillsätt 500 g nötfärs och blanda väl. Forma färsen till en avlång smal limpa och lägg i en smord form. Har du teflonform, behöver du inte smörja. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter.
  4. Rör samman 200 g lingon och ½ dl socker tills sockret löst sig. Häll upp i en skål.
  5. Skala och skär 500 g morötter i bitar. Koka de lagom mjuka i lättsaltat vatten.
  6. Lyft över den färdiga köttfärslimpan på ett fat och täck med folie. Häll av skyn från köttfärslimpan genom en sil ner i en kastrull. Ju mer sky, desto godare sås. Tillsätt ½ dl vispgrädde, 2 dl vatten, ½ tärning köttbuljong ( jag tog en hel "Fond du chef" beef ) och 1 tsk kinesisk soja. Rör ut 2 msk vetemjöl, några matskedar kallt vatten i ett glas och vispa ner i såsen under omrörning. Låt koka några minuter.
  7. Servera köttfärslimpan med kokt potatis, brunsås, morötter och rårörda lingon.
Om det är någon som är sugen på ett glas vin eller något till, så skulle jag rekommendera en ganska
lättsam italienare eller varför inte en inte alltför kraftig portugis? För den som hellre föredrar att dricka öl, skulle jag vilja föreslå en mellanmörk öl, t ex en India Pale Ale eller en Brown Ale.
Receptet är från Linas Matkasse.

Jag kan tycka att recepten ofta är lite mesigt kryddade, så jag saltar och kryddar efter behag.

Nu ska jag nog ta och sätta mig i soffan, öppna en liten flaska rosébubbel och fira att detta är mitt 100:e inlägg. Hoppas givetvis att det blir 100 till - minst...
Ha en fortsatt skön söndagkväll och ses när vi ses helt enkelt!!



Kommentarer
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Köttfärslimpa med kokt potatis, brunsås och rårörda lingon är bara SÅÅÅÅÅ gott =)



Tack för erbjudandet om att ta med glöggflaskorna hem, snäll du är! Jag fick ett sms i fredags att de skulle komma till butiken om ca en vecka, men de har redan kommit alltså? Jag ska ev en sväng till Sickla imorgon för att hämta ett paket så har de redan kommit borde jag kunna hämta dem. Annars får du gärna ta med dem hem =)



Hoppas du har en mysig måndagskväll!



Kraaamar

2010-10-04 @ 21:24:34
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0