Glada Vappen

We ♥ it

God morgon på er i bloggvärlden!!
Tidig lördagmorgon, tillika Valborgsmässoafton och jag sitter på balkongen och njuter av solen och värmen för fulla muggar.
Valborgsmässoafton är ju egentligen ingen jättestor högtidsdag här i Sverige, men i Finland, där mina föräldrar kommer ifrån är Valborg, tillsammans med Nyår och Midsommar, den största högtiden på året och kallas i folkmun för "Vappu" eller "Vappen", därav dagens rubrik. Precis som i Sverige, umgås man med vänner över en bit mat och kanske masar man sig ner till brasan en stund?
För studenterna i vårt grannland är detta en stor dag. Unga som gamla dammar av sina studentmössor och bär de under dagen med stolthet.
I Åbo, där jag bott i min ungdom, inleds firandet åtminstone för de svenskspråkiga studenterna, i en av parkerna i staden, med en konsert av Åbo Akademis studentkör, följt av mösspåtagning. Hela spektaklet kan, av de som inte tagit sig ut på gatorna, följas från tv-soffan.
Efter detta, samlas både de svensk- och finskspråkiga studenterna vid Aura ås strand, där statyn Liljan får studentmössa.
Riktigt så högtidligt kommer det inte bli för min del denna dag, jag kommer inte att leta fram min studentmössa, men jag kommer troligtvis umgås med goda vänner över en bit mat och jag kommer säkerligen att ta mig till en liten brasa...
Valborgsmässoafton får stå som en symbol för våren och ljuset, snarare än firandet av heliga Valborg!
Men först blir det 90 min yoga klockan 11, ett pass jag längtat till sen förr-förra lördagen och en ypperlig start på en ledig helg!
Glada Vappen på er alla!!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Önskar dig en fin "Vappen"! :)

Det är en av mina favorithögtider faktiskt, även om den, som du säger, inte är så stor i Sverige.



Kram!

2011-04-30 @ 10:34:54
Postat av: camilla

Härlig start på dagen med lite Yoga!

Önskar jag hade en balkong att lapa sol på.



Tycker absolut du ska ringa in till Rix och Våga Fråga, skulle bra gärna veta vad det beror på!!! :-)



Ha en trevlig Valborg!

2011-04-30 @ 11:32:27
URL: http://vitarummet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0