Have a Happy Semmeldag!!

Mums...
Bild från Fotoakuten.se

Då var det återigen dags för den stora Semmeldagen eller Fettisdagen som den också kallas. I min almanacka återfinns även en annan notering, d v s Paulas födelsedag. Stort grattis till dig, Paula, på födelsedagen!!
Det blir inga semlor för min del idag, då jag i morse tog tag i det jag borde gjort för länge sedan - att anmäla mig till Viktväktarna! Jag kommer inte att gå på möten då jag känner att jag inte har tid för det, men de har, av det lilla jag sett hittills, en väldigt enkel och pedagogisk online tjänst som jag nu bestämt mig för att testa. Mitt mål är att gå ner 10% av min nuvarande vikt och det är precis det jag lagt på mig de senaste 2 åren. Wish me luck!!
Men innan jag börjar dela med mig av en massa "light recept" tänkte jag att ni skulle få ett lite annorlunda Semmelrecept istället, Lemon Curd Semlor.
Detta behöver du:

20 st stora Semlor

Bullar:

  • 50 gram jäst (för söta degar)
  • 175 gram smör
  • 5dl mjölk
  • 2 dl socker (160g)
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 1 tsk salt
  • ca 1,5 l vetemjöl special (900g)
Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
2. Smula i jästen i en degbunke och tillsätt kardemumma.
3. Häll över mjölk- och smörblandningen och rör runt tills jästen löst sig.
4. Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl, då blir bullarna torra och jäser dåligt! Blanda ner salt och socker och arbeta ihop till en smidig deg.
5. Knåda nu degen i ungefär 15 minuter, helst med matberedare/ degblandare.
6. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
7. Ta upp degen på bakbord och dela i bitar om cirka 80 gram. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.
8. Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym.
9. Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.


Fyllning:

  • 2 ekologiska citroner
  • 2 ägg
  • 2 dl florsocker
  • 75 g smör
  • 3-4 dl vispgrädde
Gör så här:

1. Tvätta citronerna i hett vatten och riv av det yttersta av skalet. Pressa ur 1 dl saft.
2. Vispa ihop med ägg och florsocker i en kastrull och låt sjuda sakta tills krämen tjocknat.
3. Klicka därefter i smöret, ta kastrullen från värmen och låt smöret smälta innan du kyler krämen i vattenbad.
4. Skär av locket på bullarna och gröp ur inkråmet. Lämna cirka en centimeters kant.
5. Hacka inkråmet fint och blanda med lemon curden.
6. Fyll semlorna med blandningen, spritsa eller bred ut grädden ovanpå och lägg på locken. Pudra med florsocker.
Receptet har jag hittat på Semlor.nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0